Zmiana opłaty za odpady komunalne od 01.01.2023 r.

I Stawki i sposób naliczania opłaty

Dla nieruchomości zamieszkałych, mieszanych i działalności hotelarskich:
a) W których możliwe jest ustalenie ilości zużytej wody na podstawie wodomierza głównego
- Stawka: 10,50 zł za 1 m3 zużytej wody;
- Sposób naliczania opłaty: iloczyn zadeklarowanej ilości zużytej wody oraz stawki opłaty;
- Deklarowaną ilość zużytej wody na rok 2023, ustala się na podstawie średniego zużycia wody z roku 2022, w miesiącach faktycznego zamieszkiwania/prowadzenia działalności gospodarczej.
b) W których brak jest możliwości ustalenia ilości zużytej wody (brak wodomierza, lub nowopowstała nieruchomość)
- Stawka:  10,50 zł za 1 m3 zużytej wody;
- przeciętna norma zużycia wody na 1 mieszkańca: 3 m3 na miesiąc;
- sposób naliczenia opłaty: iloczyn ilości osób zamieszkujących na nieruchomości, stawki opłaty za 1 m3 zużytej wody, oraz przeciętnej normy zużycia wody na jednego mieszkańca w gospodarstwach domowych.
c) W przypadku nieruchomości, w których rozpoczęto prowadzenie działalności gospodarczej, wysokość opłaty w pierwszym okresie oblicza się na podstawie iloczynu zadeklarowanej liczby pojemników, stawki opłaty za pojemniki (wysokość stawki podana jest przy nieruchomościach niezamieszkałych, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza) oraz częstotliwości wywozu.

Informacje dotyczące ilości zużytej wody w roku 2022, przekazuje  Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. razem z fakturą za wodę.

2. Dla nieruchomości niezamieszkałych, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza inna niż hotelarska
a) Stawki opłat za pojemnik:

110 l – 8,25 zł;
120 l – 9,00 zł;
240 l – 18,00 zł;
360 l – 27,00 zł;
660 l – 49,50 zł;
1100 l – 82,50 zł;
KP-1.5 (1500l) – 112,50 zł;
KP-6 (6000l) – 450,00 zł;
KP-7 (7000l) – 525,00 zł.
b) Sposób naliczania opłaty: iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, stawki opłaty za pojemniki oraz częstotliwości wywozu. Minimalna pojemność oraz ilość pojemników jaką należy zadeklarować obliczana jest na podstawie normatywów określonych w § 10 ust. 1 uchwały nr XX/218/2020 Rady Miejskiej Karpacza z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Karpacz, z późn. zm.

II Zwolnienia z części opłaty

Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady, stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Kwota zwolnienia wynosi 1,50 zł za m3 zużytej wody.

III Termin i miejsce złożenia deklaracji

Nową deklarację należy złożyć w terminie do 10 lutego 2023 r. lub  w terminie 14 dni od dnia zamieszkania/rozpoczęcia działalności lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

W przypadku nieruchomości wielolokalowych, w których znajduje się wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia, deklaracje składane są przez zarządcę nieruchomości/spółdzielnię.

Zmiana stawki opłaty za pojemniki w kolejnych latach nie powoduje konieczności złożenia nowej deklaracji, pod warunkiem, że pozostałe dane podane w deklaracji nie zmieniły się.  

IV Terminy uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać z góry do 10 dnia każdego miesiąca, a za styczeń z dołu do 10 lutego każdego roku na indywidualne konto bankowe.

V Maksymalne miesięczne opłaty dla gospodarstw domowych

Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie może być wyższa niż 7,8% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe.

VI Niewypełnianie obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych

Dla nieruchomości zamieszkałych, mieszanych i działalności hotelarskich:
W przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, opłata podwyższona za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi czterokrotność stawki 10,50 zł za 1 m3 zużytej wody lub czterokrotność stawki za pojemniki o określonej pojemności.

Dla nieruchomości niezamieszkałych, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza inna niż hotelarska
W przypadku gdy właściciel nieruchomości niezamieszkałej, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza nie wypełnia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych stosuje się opłatę podwyższoną za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynoszącą czterokrotność stawki za pojemniki o określonej pojemności.


Deklarację można złożyć: w kancelarii Urzędu Miejskiego w Karpaczu, poprzez pocztę tradycyjną lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Dodatkowe informacje można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Karpaczu, telefonicznie pod numerami: 75 76 19 722, 75 76 19 418 lub za pomocą poczty elektronicznej e-mail: odpady@karpacz.eu



Deklaracje można złożyć poprzez E-URZĄD (wymagany profil zaufany). Sposób zalecany. 

Deklaracje w pdf do pobrania:

WAŻNE!!! Przed wypełnianiem formularza, należy go najpierw zapisać na dysku komputera. Przed wysłaniem należy  sprawdzić czy w formularzu są zapisane dane!


Wypełnione deklaracje należy złożyć w Kancelarii Urzędu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego w Karpaczu, ul. Konstytucji 3 Maja 54, 58-540 Karpacz. W razie powstania jakichkolwiek wątpliwości i pytań zapraszamy do Urzędu Miejskiego, Referatu Wymiaru i Kontroli Podatkowej, pok. nr 4, tel. 75 76 19 722, w godzinach urzędowania. Deklaracje w formie papierowej pobrać można również w siedzibie Urzędu Miejskiego w Karpaczu.

Aktualne podstawy prawne
Harmonogram odbioru odpadów